onsdag 20. mai 2009

Intervall trening

Det har vært kjent en stund at 4*4 er det klart mest effektive måten å trene på, tidsbruk tatt i betraktning.
På grunn av rel dårlig vær i går tok jeg heller en 4*4 på SATS istf. Jeg har trent ganske mye sånn i vinter og vår. Det er skikkelig vondt, men enormt effektivt.
Som en kuriositet kan jeg si at vi ser samme effekt på laksen også. Nyere forskning viser at laksebarn som trenes i tidlig livsfase klarer å stå mot hjerteproblemer og blir ikke så fete som fisk som lever et mer sedat liv.
Noen forskere hevder endatil at genfrekvenser som koder for fedme hos fisk slåes på dersom småfisk ikke trenes i starten. Det samme hørte jeg bli hevdet på en NRK1 Puls sending forleden. Dersom barn er inaktive i starten så vil det nesten være nytteløst å slanke seg og holde vekten dersom man er disponert genetisk for fedme f eks. Men som det sies, et er uansett bedre med en tykk trent mann enn en tynn utrent mann. Det er grunn til å stille seg spm på hvorfor ikke Myndighetene tar affære her og innfører gym hver dag på skolen istf 1-2 timer i uken når man vet at barna blir mer og mer stillesittende og blir kjørt overalt, et sunt måltid midt på dagen f eks ville og vært en naturlig konsekvens av all kunnsakp man nå innehar på feltet (andre land ler av oss). Men Norge velger heller å ta den store helseregningen dagen derpå. Synd for den oppvoksende generasjon.

Gleder med til langturen i morgen!

1 kommentar:

  1. Dette er interessant lesning. Jeg må nok spore opp det Puls-innslaget. Jeg trosset været i går ettermiddag og deltok på 17.30-treningen med ÅCK. God fart (30+ i snitt) og teknisk god rullesykling inn til Trengereid. Gleder meg også til turen i morgen. Har fått en liten strekk bak på låret, men satser på at det gir seg i tide.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.