tirsdag 16. juni 2009

Flysykkel

Sykle til Flesland? Hvorfor skulle det være så utenkelig? Jeg sykler jo til jobb. Det slo meg da det ble klart at den lettvinte løsningen med bilen ikke var tilgjengelig den neste dagen, og jeg begynte å grue meg til å stå tidlig opp, vente på en forblåst bussholdeplass og tilbringe en uendelig time, uten å røre på meg, først på den gule bussen, så på den hvite. Og så redselen for at bussene ikke skulle korrespondere, da. Jeg kunne vel sykle?

Søket på Gule sider viste 28 km fra Eidsvågneset til Flesland, kanskje vel en time i frisk luft i rolig tempo? Den hyggelige damen i telefonen på Servicesenteret på Flesland, ble litt lattermild da jeg lurte på om det kunne være en garderobe for svette syklister der ute. Om jeg var ansatt? Det var ingen garderober, nei, og langt mindre en dusj. Men om jeg gikk opp i tredje etasje, over sikkerhetskontrollen og lengst inn til høyre ved "De 7 fjell" (konferanselokalet), så var det noen toaletter der oppe som det var lite trafikk på, og der kunne det gjerne gå an å skifte, mente hun. Bagasjeoppbevaring er det også, men ingen dusj. Og sykkelparkeringen var for ansatte, men om jeg snakket pent med noen av EuroPark-folkene, så ville de kanskje låse meg inn.

Jeg kunne selvfølgelig ikke dy meg for å prøve. Det er god sykkelsti hele veien, ja det vil si, nesten hele veien, for fra Telenorbygget på Sandsli opphører all sykkelvei, ja all veiskulder blir vekke, for her har ingen noensinne forestilt seg at noen kunne finne på å sykle, enn si spasere. Her er det bare biler og hjort som rår. Det er hard trafikk på strekningen en tidlig morgenstund, og fartsgrensen er 70. Det er ingen steder å gjemme seg for verken hjort eller syklister. Men strekket er heldigvis kort. Her er det bare å legge seg midt i veien, og ta imot ukvemsordene fra drosjesjåfører med dårlig tid.

Jeg så ingen EuroPark-folk, og låste sykkelen til en stålbjelke utenfor sykkelparkeringen i første etasje på parkeringshuset. Jeg var ikke helt rolig da jeg gikk fra de nye American Classic-hjulene mine, men det er vel ingen som stjeler sykler på Flesland? Klakk, klakk gjennom avgangshallen. Her har ingen sett en syklist før. Det er som å trampe inn i leiren til en urbefolknings-stamme i Amazonas. «Garderoben» gjorde nytten, direkte bekvemt var det ikke, men snart så jeg ut som en helt vanlig, litt svett mann, og kunne sende en sekk med dampende sykkeltøy, sykkelsko, sykkelhjelm og en banan gjennom sikkerhetskontrollen. Ja, og en tynn dokumentmappe.

Heldigvis hadde jeg tørkemuligheter etter arbeidstid i Stavanger, og kunne glede meg til en ny frisk treningsøkt utpå kvelden. Ingen stjeler verken sykler eller drikkeflasker eller sykkelpumper på Flesland, ikke denne dagen i hvert fall, og når jeg la bredsiden til, var jeg hjemme på under en time, til tross for nordavinden.
Flysykkel til Flesland er slett ikke noe dårlig alternativ. En times trening i hver ende av arbeidsdagen er topp, og dessuten tar det ikke lenger tid enn bussen, Ikke fra Eidsvågneset i hvert fall.

Men opplegget har noen begrensninger:
- Hvis du MÅ stille i en strøken dress, blir ryggsekken fort for knapp
- Hvis du MÅ ha med PC eller annet utstyr, likeså
- Hvis du ikke har tørkemuligheter, bør du ha med ekstra sett sykkeltøy i sekken til hjemturen
Lykke til!

6 kommentarer:

  1. Hehe flysykkel..fin historie fra den iherdige jobbsyklisten -absolutt et godt alternativ til bussen, dette. Bare synd Avinor ikke er bedre rustet til å ta i mot smarte menn i farten, men det retter seg nok ganske raskt hvis det begynner å renne inn med svette syklister i avgangshallen..

    SvarSlett
  2. Og legg merke til at Stortinget nå likestiller sykkel og bil når det gjelder godtgjørelse per kilometer for bruk av eget transportmiddel i arbeidstiden :-): http://www.frifagbevegelse.no/anb-nyheter/article4379151.ece

    SvarSlett
  3. Dette var festlig prosa, selv for en sykkelløs geit som meg! Konseptet med flysykkel kan om ønskelig sikkert oppgraderes til en komfort-versjon ved å svinge inn på Thon Hotel Bergen Airport, http://www.thonhotels.no/bergenairport.

    Der kan du bruke buss- eller bensinpengene du har spart til å kjøpe adgang til deres velværesenter (med svømmebasseng, dusj og badstue!). Prisen kjenner jeg ikke til, men jeg vet at anlegget er åpent for andre enn gjester ved hotellet.

    Svett tøy kan sikkert oppbevares i en bag i resepsjonen, mot et hyggelig smil. Deretter kan du enten sykle behersket de siste meterne til flyplassen, eller henge deg på en av de mange bussavgangene som går fra hotellet!

    Komfort for deg, og olfaktoriell glede for alle andre i flykabinen...

    SvarSlett
  4. Fantastisk opplegg. Har aldri tenkt på å sykle til flesland. Kanskje noe jeg må prøve neste gang jeg skal på møte på CERN. Da er ikke bagasjen så stor ;)

    SvarSlett
  5. Herlig. Du bør ta kontakt med Avinor og opplyse om det med sykkelparkering. Kanskje de lager en mulighet for kundene også.
    Ellers finnes det en mulighet for å slippe å sykle den siste biten fra Kokstad til flyplassen langs hovedveien, men da må du beregne 5 minutter mer. I birkelandskrysset (v/Telenorbygget) tar du turen innover mot Blomsterdalen, i første rundkjøring tar du til høyre og dertter til høyre igjen mot Liland skole. Etter 3 minutter er du ved terminalbygningen.

    SvarSlett
  6. Laptopen går fint i sykkelvesken ;-) Ja til sykkelvei og sykkelparkering på Flesland!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.