tirsdag 2. juni 2009

Skjærgårdsrittet

Hei,
2:01 var ikke verst lars. Jeg stilte opp fremst i trim gruppen uten tidtaking og ga på sammen med 5 andre fra start. Etter 3 mil var vi fire stykker, deriblant Marit Iden, hun beg å komme i form nå! 4 stykker i den motvinden med i realiteten liggende og dra nærmest konstant gjorde at vi kom inn på 1:58. Men vi kom da først i mål av alle og ingen kø på lapskausen. Fikk en god økt. På vei tilbake gikk det et par minutter kjappere pga medvinden, vi lå jo og cruiset i mer enn 50 på flaten og det var kjekt, da kjørte jeg med noen sterke karer fra BCK. Alt i alt 13,5 flotte mil.

I dag må jeg levere bilen på verksted på Kokstad og skal sykle hjem til Åsane, om jeg rekker treningen kl 17:30 må jeg se på, men antar det går fint. Ellers blir det rolig jobb sykling på meg frem til fredag.

Ikke noe problem å trene på onsdag gutter. Det viktige nå er å få nok hvile og søvn. Selve ritt dagen blir det erfaringsmessig lite søvn, men det er ikke så veldig avgjørende så lenge man har ladet godt opp med hvile dagene før. Spis rikelig med pasta og ris og proteiner og ta med et par pakker med Maxim flytende glucose I tillegg til en energi bar eller et par bananer. Ha en liten vannflaske 0,5 på ryggen i tilfelle. Er svært spent på været. Etter B-V er det Temporitt den 16 juni for mitt vedkommende, det går på Osterøy. Etter det blir det vel smått med ritt og jeg tipper vi alle er da litt lei sykling....
Dersom vi ikke snakkes så får dere ha lykke til! Husk at noe av det viktigste er ofte å være på hugget og ikke slippe han foran dere, på den måten spares mest mulig krefter.
Rune

4 kommentarer:

  1. Kjekt med nokon ernæingstips no på tampen før rittet. Vert nok ein god porsjon med pasta på meg!
    Den 0.5L flaske du skreiv om som me burde ha på ryggen, er det i tilegg til 2 vanlege flasker? Eller endå fleire?:)

    SvarSlett
  2. Rune Stigum Olsen2. juni 2009 kl. 20:50

    Hei Kari,
    Jeg har gjerne to små 0,3 l flasker (får de på nattoget), de er greie å ha på ryggen. Jeg kommer til å ha en sånn i år for jeg har en kompis som står på Kvamskogen med 2 store flsaker til meg. Ser ut som om været skal bli bra og da går det mye vann. Et tips kan være å ta "død" cola eller sportsdrikk på en av flaskene, lag ikke for sterk blanding. Jeg har tot to stk 0,75 og to stykk 1 liters pluss den lille på ryggen, det holder rikelig. De fleste (ihvertfall kvinner)klarer seg med 2,5 liter. Skal du stoppe underveis så er jo ikke dette noe problem, dersom ikke bør du kjøpe deg 1 liters flasker og en halv liter på ryggen. Regner det går det 50% mindre vann enn ved sol. Dersom høy temp kan det være greiet med to salt tabl underveis. Putt disse på flaskene tidlig om morningen og rist godt. Hvile er det viktigste, hvil - hvil og hvil. Forresten, var inne på MX Sport idag. De har fått inn en helt ny trøye (Camelback) som man har innerst på kroppen med innsyd 2 liters beholder på ryggen. Tar vanlig trøye utenpå. Denne virket svært bra og er trolig mye bedre enn Camelback sekken som mange har. Pris 1000, ÅCK får 20% på denne. En sånn vil løse alle tørste problemer en gang for alle for ritt under 25 mil.
    -Rune

    SvarSlett
  3. Takk for godt svar!!! Trur eg får investere i noken 1-liters flasker og ha ein mindre på ryggen! Blir vel då ca 2.5 l.

    SvarSlett
  4. Jeg regner med det er denne varianten av Camelbak du sikter til, Rune - og den ser jo riktig så bra ut.

    http://www.camelbak.com/sports-recreation/wearable-hydration/racebak-men.aspx

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.